Mere power og ny teknik til Toyota Yaris Cross
Ny Toyota Yaris Cross Premiere Edition
Den blev kåret som verdens bedste bybil i fjor allerede året efter introduktionen og indtager i år positionen som den mest populære model både i Danmark og Europa i sin klasse. Nu gør Toyota klar til at forny sin populære kompakte SUV-model, Yaris Cross, med en ekstra, helt ny og kraftigere hybridmotor med 132 hestekræfter og ny teknologi med digital instrumentering og den seneste generation af Toyota Safety Sense 3 med flere nye avancerede sikkerhedssystemer.
Ny Toyota Yaris Cross Premiere Edition
Med omkring 2.000 nyregistrerede biler i år i Danmark og over 162.000 solgte i Europa har Toyotas højbenede og kompakte SUV, Yaris Cross, nærmest på rekordtid indtaget en position som en af de mest populære Toyota-modeller i Danmark og den absolut mest populære model i sin klasse både i Danmark og i Europa.
Toyota gør trods den store popularitet nu klar til at forny Yaris Cross. Det sker bl.a. ved at føje en ekstra, ny og kraftigere hybridmotor til modelprogrammet. Den nye, trecylindrede 1.5-liters hybridmotor får 132 hestekræfter og et 30 procent højere maksimalt drejningsmoment på 185 Nm i forhold til den mindre 1.5-liters hybridmotor med 116 hk og 141 Nm. Den mindre hybridmotor vil fortsat også kunne vælges til Yaris Cross.
De 14 hestekræfter mere betyder alt andet lige en hurtigere acceleration fra 0 til 100 km/t. og måske endnu vigtigere også ved overhalinger i fart. Der er skåret et halvt sekund af accelerationstiden fra 0 til 100 km/t., som med den nye hybridmotor tager 10,7 sekunder, mens accelerationen fra 80 til 120 km/t. ligeledes er reduceret. Det lyder måske ikke er meget, men følelsen bag rattet er mærkbar.
Stærkere og mere responsiv
Det er dog ikke kun selve antallet af hestekræfter, der har betydning for oplevelsen af mere power i den kraftigere hybridmotor til Yaris Cross. Det øgede maksimale drejningsmoment gør, at bilen føles både stærkere, mere responsiv og mere dynamisk.
Toyota er endnu ikke klar med alle detaljer om udstyr og udstyrsvarianter til den kommende Yaris Cross, men et af de områder, man har forbedret, udover tilføjelsen af en kraftigere hybridmotor, er på dæmpningen af støj og vibrationer.
Venstre side af motorophænget har fået monteret en dynamisk dæmper, en resonator er monteret ved indsugningen, støjdæmpningen instrumentpanelet er ændret fra enkelt til en tre-lags konstruktion, mens der er tilføjet et ekstra lag støjdæmpende filt på området mellem motorhjelm og forrude. Samtidig er der benyttet tykkere glas til forruden samt til sideruderne både for og bag.
Udover de mange støjdæmpende foranstaltninger vil man inde bag rattet med et kig rundt i kabinen også opleve en betydelig forbedring. Den opfriskede Yaris Cross får nemlig også ny digital instrumentering med enten 7" eller 12,3" display direkte foran føreren, hvor vigtige køreinformationer bliver vist. Størrelsen på displayet afhænger af udstyrsudgaven, ligesom multimediesystemets touch skærm enten bliver 9" eller 10,5" - igen afhængig af den valgte udstyrsudgave.
Det nye Toyota Smart Connect multimediesystem i Yaris Cross har en mere intuitiv og hurtigt reagerende brugergrænseflade med cloud-baseret navigation som standard. Man vil hele tiden være tilsluttet via bilens indbyggede datakommunikationsenhed, der løbende holder én opdateret med den nyeste trafikinformation om ulykker, kø og eventuelle forsinkelser på ruten.
Intelligent stemmegenkendelse
Derudover rummer systemet stemmegenkendelse med stemmeagenten "Hey Toyota", der reagerer på mere naturlige former for tale. For eksempel skal man blot sige "Hey Toyota, jeg fryser", hvorefter systemet automatisk skruer op for temperaturen på klimaanlægget.
Det er blevet endnu lettere at integrere sin smartphone med bilens multimediesystem med muligheden for trådløs tilslutning ved hjælp af både Apple CarPlay og Android Auto. Opdateringer og tilføjelse af nye funktioner sker desuden "over-the-air" uden at skulle forbi sin Toyota-forhandler.
Det gør sig også gældende for bilens sikkerhedssystemer, der ligeledes kan opdateres og med tiden udbygges "over-the-air". Den nye Yaris Cross er fra laveste udstyrsudgave udstyret med Toyotas såkaldte sikkerhedsparaply, Toyota T-Mate, med bl.a. den seneste generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense 3. Sikkerhedspakken rummer flere nye avancerede førerassistentsystemer, som enten ikke kan fås i konkurrerende bilmodeller, eller i bedste fald koster ekstra. I Yaris Cross er de dog altid en del af standardudstyret.
Den nye Yaris Cross er udstyret med et nyt kamera og en ny radar med længere og bredere rækkevidde end før, hvilket øger systemets evne til at forudse og forhindre potentielle ulykker. Den automatiske nødbremse kan fx nu opdage og mindske risikoen for en eventuel kollision med en modkørende, ligesom endnu flere typer af trafikanter med den seneste udgave af Toyota Safety Sense kan genkendes, herunder fodgængere, cyklister og nu også motorcykler.
Vejkrydsassistenten, der debuterede i søstermodellen Yaris i 2020, er også blevet forbedret og monitorerer bredere og identificerer nærgående trafik på tværs af to vejbaner, samt krydsende cyklister og køretøjer, der skærer ind fra siden i et vejkryds. Toyota Safety Sense-pakken rummer også en accelerationsbegrænser, der griber ind for at bremse enhver pludselig acceleration, når den registrerer risikoen for en kollision med et forankørende køretøj.
Hjælp fra proaktiv køreassistent
Sikkerhedspakken byder også på en proaktiv køreassistent, der er designet til at hjælpe med at undgå velkendte ulykkessituationer ved lav hastighed. Deceleration-assistenten sørger for at sænke farten på jævn vis, når føreren nærmer sig et langsommere, forankørende køretøj og slipper foden fra speederen, mens en styreassistent genkender vejsving og justerer automatisk styrekraften for at hjælpe føreren med et jævnt og stabilt sving.
Det er blot nogle af de nye funktioner, ligesom flere allerede eksisterende sikkerhedsfunktioner er blevet videreudviklet og gjort endnu bedre herunder bl.a. den adaptive fartpilot, som reagerer hurtigere og fungerer mere naturligt end nogensinde før. Når et andet køretøj bevæger sig ind foran i vognbanen, sker decelerationen fx mere gradvist.
Det endnu højere sikkerhedsniveau i Yaris Cross, to forskellige hybridmotorer og digitaliseringen af instrumenterne i kabinen toppes med muligheden for en digital nøgle. Her kommer Toyotas gratis app, MyToyota, i spil. Fem brugere kan nemlig få adgang til at benytte deres smartphone som nøgle til bilen. Derved kræver det altså ikke en fysisk nøgle længere at låse døren op og starte bilen, men blot at man har sin smartphone med MyToyota-app'en og den digitale nøgle til bilen installeret.
I forvejen er det muligt at fjernstyre låsen, klimaanlægget og tænde haveriblinket med MyToyota-app'en, uanset hvor du befinder dig - bare du har mobilsignal på telefonen.
Toyota er endnu ikke klar med alle detaljer om udstyr i den kommende Yaris Cross, men man løfter dog sløret for, at de to topudstyrsudgaver får navnet Premiere Edition og GR Sport. De vil udelukkende kunne fås med den nye og kraftigere hybridmotor med 132 hestekræfter.
Den nye udgave af Yaris Cross bliver introduceret i Danmark og resten af Europa i løbet af 2024. Her vil flere informationer om udstyr og priser også blive offentliggjort.
Ny Toyota Yaris Cross Premiere Edition
Ny Toyota Yaris Cross Premiere Edition
Ny Toyota Yaris Cross Premiere Edition