Toyota afslører fuldt modelprogram af elbiler
Toyota lancerer 30 nye elbiler frem mod 2030 og forventer at sælge 3,5 mio. elbiler om året samme år. Sådan lyder budskabet fra den øverste chef for Toyota, der på et pressemøde i Japan netop har løftet sløret for hele 17 helt nye elbiler fra Toyota og luksusbrandet Lexus. Det opsigtsvækkende budskab er helt i tråd med Toyota-koncernens mål om 100 procents CO2-reduktion fra nye biler i Vesteuropa i 2035.Onsdag den 15. december 2021
Toyota skruer kraftigt op for udrulningen af batteridrevne elbiler. Hele 30 forskellige nye elbilsmodeller fra Toyota og koncernens luksusbrand, Lexus, vil således rulle ud på vejene frem mod 2030, hvilket skal føre til et forventet årligt salg på 3,5 mio. elbiler på verdensplan samme år.
Sådan lyder det fra øverste chef hos Toyota og barnebarnet af grundlæggeren af Toyota, Akio Toyoda, der i dag på et pressemøde i Japan løftede sløret for Toyotas fremtidige planer for elbiler som led i koncernens mål om 100 procents reduktion af CO2.
Investerer 232 mia. kr. i batterier og elbiler
Toyota vil samtidig øge sin investering markant i udviklingen af batteriteknologier og elbiler i årene frem. Den japanske mobilitetsgigants planer er så seriøse og omfattende, at man planlægger at investere hele 4.000 milliarder yen, svarende til 232 mia. kr., i perioden frem mod 2030.
Samtidig vil Toyota lægge et tilsvarende beløb i samme periode i udviklingen af andre elektrificerede teknologier som brint, plug-in hybrid og hybrid.
Dermed sætter Toyota en tyk streg under koncernens budskab om, at den mest optimale reduktion af CO2 sker gennem en bred palette af forskellige teknologier, som i høj grad også omfatter batteridrevne elbiler, men også flere andre teknologier.
Ved dagens pressemøde i Japan gav Toyota et opsigtsvækkende indblik i helt nye og konkrete produkter, der venter i den nærmeste fremtid. På scenen stod nemlig hele 17 nye elbiler fra Toyota og Lexus, som vil blive introduceret inden for de kommende fem år. Der var tale om alt lige fra kompakte elbiler, rummelige elektiske familiebiler, store batteridrevne SUV’er og pick up’er til et par lave, fuldt elektriske sportsvogns-modeller.
Kun én af de nye modeller, Toyota bZ4X, var blevet vist tidligere og vil være koncernens første dedikerede elbil, der er bygget som elbil helt fra grunden. I de kommende år følger en perlerække af andre skarptdesignede elbiler fra både Toyota og Lexus.
Lexus bliver først CO2-neutral
Det bliver Lexus-brandet, der først kommer til at opnå 100 procents reduktion af CO2 fra sine nye bilmodeller. Planen er således, at ingen nye Lexus-modeller i Europa, Nordamerika og Kina vil udlede CO2 under kørslen i 2030, og i 2035 vil ingen ny Lexus noget sted i verden udlede CO2 under kørslen. Første dedikerede elbil fra Lexus på den rejse vil være den store SUV-model, Lexus RZ, der præsenteres i Europa i 2022.
Lexus vil også vise vejen inden for udviklingen af sportslige elbiler med en ny, lav, elektrisk sportsvogn med et iøjnefaldende og skarpt design, lavt tyngdepunkt, acceleration fra 0 til 100 km/t. på kun lidt over to sekunder samt en rækkevidde på over 700 km og mulighed for benytte den nyeste solid-state batteriteknologi.
Toyota-koncernen har udviklet på batteriteknologier i flere årtier og introducerede i 1997 – for snart 25 år siden – verdens første serieproducerede elektrificerede bil i form af hybridbilen Prius. Allerede året inden introducerede Toyota en elbilsudgave af den populære SUV, RAV4, og andre mindre elbiler som pendlerbilen ”e-com” og mikrobilen iQ EV er fulgt i kølvandet.
Udvikler brint og batterier sideløbende
Nogenlunde samtidig med, at Toyota begyndte udviklingen af elbiler i begyndelsen af 1990’erne, gjorde mobilitetsgiganten også sine første erfaringer med brintteknologi, hvor flere prototyper blev testet af gennem årene, inden verdens første dedikerede brintbil, Mirai, blev introduceret i 2014. Siden da har Toyota videreudviklet brintteknologien yderligere, så den også passer i andre mobilitetsprodukter som fx busser og lastbiler og sågar skibe.
For Toyota handler det nemlig om at få reduceret CO2-udledningen hurtigst muligt på mest optimal vis. Det gøres ifølge Toyota mest effektivt gennem et samspil af flere forskellige teknologier. Markeder og forhold rundt omkring i verden kan være meget forskellige, ligesom energikilder og menneskers transportbehov typisk også er meget forskellige på tværs af lande og kontinenter. Den teknologi, der reducerer CO2 mest optimalt et sted i verden, reducerer ikke nødvendigvis CO2 på mest effektiv vis et andet sted, lyder det fra Toyota.
Planen er dog helt klar for Toyota i Europa. Her vil man allerede nå 100 procents reduktion af CO2 fra alle nye Toyota- og Lexus-modeller i 2035 – og i visse lande flere år tidligere. Derudover vil samtlige produktionsfaciliteter i Europa i 2030 være helt CO2-neutrale.