Nordjysk bilforhandler scorer fornem pris
Langt de fleste kunder føler sig værdsat, når de lægger vejen forbi deres autoriserede Toyota-forhandler. Men i Aalborg er sandsynligheden stor for, at kunderne får en ekstra god oplevelse end hos andre Toyota-forhandlere i landet.
Her har bilforhandleren SDKbiler A/S nemlig til huse, og de er netop blevet tildelt prisen som årets Ichiban-forhandler 2022. Ichiban er den fornemmeste hæder blandt Toyota-forhandlere og tildeles hvert år den Toyota-forhandler, der har ydet det ypperste inden for kundeservice, salg og værkstedsloyalitet. Og det har SDKbiler altså formået bedre end nogen anden.
Det er første gang, at SDKbiler A/S i Aalborg har scoret den fornemme pris, og glæden er da heller ikke til at tage fejl af hos indehaver Poul Kjærsgaard.
”Det er en kæmpe ære at blive årets Ichiban-forhandler. Især fordi det er vores kunders vurdering af SDKbiler, der har haft afgørende betydning for resultatet,” lyder det tydeligt stolt fra Poul Kjærsgaard.
Årligt Toyota award show
Selve kåringen og prisoverrækkelsen foregik ved Toyotas årlige award show, der i år blev holdt i musik-, teater- og konferencecenteret Odeon i Odense. Her var alle Toyota-forhandlere i Danmark samlet igen til et award show for første gang siden coronapandemiens udbrud. I fjor foregik showet udelukkende virtuelt.
Stemningen var således helt i top over at kunne samles fysisk igen, og da SDKbilers navn blev råbt op til allersidst i award showet, var det næsten ikke til at forstå for indehaveren.
”Det var en stor overraskelse. Vi dyster jo med 68 andre dygtige Toyota-forhandlere. Men det er altid skøt, når vigtige mål opnås,” siger Poul Kjærsgaard ydmygt.
Flere hundrede Toyota-medarbejdere rejste sig i salen og klappede taktfast Aalborg-forhandleren og hans team op på scenen, hvor adm. direktør hos Toyota Danmark A/S, Alar Metsson, stod klar til at overrække den store hæderspris.
Løfter sløret for hemmelighed
SDKbiler A/S har udover forretningen i det sydvestlige Aalborg også en forretning i Nørresundby. Indehaver Poul Kjærsgaard løfter sløret for lidt af hemmeligheden bag det flotte resultat. En hemmelighed, der såmænd ikke er så hemmelig endda.
”Nej, det er ikke en hemmelighed, at holdningen og væremåden blandt alle medarbejdere hos SDKbiler er årsag til, at vi har klaret os så flot. Vi arbejder ud fra grundlæggende værdier som troværdighed, glæden ved god kvalitet, og at vi altid forsøger at skabe gode kundeoplevelser hver dag. Det er min overbevisning, at vores kunder kan mærke det,” forklarer Poul Kjærsgaard.
Enestående kundeservice og høj kundetilfredshed er nogle af Toyotas vigtigste fokusområder. Det skinner igennem i den årlige store danske tilfredshedsundersøgelse, AutoIndex, som Loyalty Group står bag. Her har Toyota i 19 år i træk haft de mest tilfredse kunder hos forhandlerne og på værkstederne blandt alle bilmærker.
Generel høj kundetilfredshed
Hos Toyota Danmark A/S, der uddeler Ichiban-prisen hvert år, fremhæver adm. direktør Alar Metsson da også den generelt høje kundetilfredshed hos Toyotas forhandlere og på værkstederne.
”Resultaterne fra AutoIndex vidner om et særdeles stærkt og yderst kompetent netværk af forhandlere og værksteder i Danmark, som er klar til at yde en meget høj kundeservice. SDKbiler i Aalborg har gjort det ekstraordinært flot det seneste år og kan nu derfor fuldt fortjent kalde sig de bedste af de bedste som årets Toyota Ichiban-forhandler 2022,” siger Alar Metsson hos Toyota Danmark.
Hos SDKbiler vil man internt benytte Ichiban-prisen til bl.a. at vise sin store anerkendelse af medarbejdernes indsats.
”Det er en stor tilfredsstillelse for alle hos SDKbiler at nå et mål, som vi har arbejdet på i flere år. Vi har store planer om at fejre det med en rigtig god fest for alle vores medarbejdere,” afslører Poul Kjærsgaard og bemærker, at de allerede har haft en lille snigfejring med smørrebrød i kantinen.
Synliggør løftet for kunderne
SDKbiler har desuden planer om over for kunderne at gøre opmærksom på, at Toyota har tildelt Aalborg-forhandleren den flotte hæderspris, for på den måde at synliggøre løftet, at man altid vil arbejde på at gøre kunderne tilfredse.
Ichiban-prisen anerkender netop, at man til fulde efterlever Toyotas filosofi om at sætte kunden først. Den uddeles over hele Europa til én forhandler i hvert land en gang om året.
Ichiban er i øvrigt et japansk ord lånt fra "Okyakusama Ichiban", der betyder "kunderne først".