Nu starter produktionen af helt ny Toyota C-HR
Erdoğan Şahin, chef for Toyota-fabrikken i Tyrkiet, der producerer den helt nye Toyota C-HR.
Produktionen af den helt nye crossover, Toyota C-HR, er netop sat i gang på Toyotas europæiske fabrik i Tyrkiet. Fabrikken står også for produktionen af batteripakkerne til både hybrid og plug-in hybridudgaven af C-HR. Med en ny investering i fabrikken på 2,3 mia. kr. bliver det Toyotas første europæiske fabrik, der producerer plug-in hybridbiler.
Den danske bildesigner, Stephan Rasmussen, havde en finger med i spillet, da Toyota introducerede første generation af crossoveren Toyota C-HR i 2017. Bilen blev fra starten anerkendt for sit banebrydende, skarpe design og som en bil, der ikke er bange for at skille sig ud.
Nu er Toyota klar med en ny generation, der er gjort endnu skarpere i sit udtryk og imødekommer fremtidens forbrugeres stigende krav til køredynamik, avancerede teknologier og reduceret klimabelastning. Det er første gang i historien, at Toyota introducerer en model, der er udviklet og produceret udelukkende i Europa med europæiske kunder i tankerne.
Produktionen af den nye C-HR er netop gået i gang på Toyotas europæiske bilfabrik i Tyrkiet, hvor der skal produceres både 1.8-liters og 2.0-liters hybridudgaver samt som noget nyt også en 2.0-liters plug-in hybridudgave. Toyota har investeret 2,3 mia. kr. for at modernisere produktionslinjerne på fabrikken med henblik på yderligere elektrificering, og Toyotas samlede investering i fabrikken i Tyrkiet når dermed op på hele 19 mia. kr.
Batteriproduktion i Europa
Den nye investering skal bl.a. være med til at danne grundlag for en helt ny batteriproduktionslinje med en årlig kapacitet på 75.000 batterienheder, der skal bruges til både hybrid og plug-in hybridudgaverne af den nye C-HR. Det betyder, at Toyota vil producere batterier til plug-in hybridbiler for første gang i Europa.
"Vi er begejstrede for lanceringen af den nye Toyota C-HR og fabrikkens udvidede produktionsfaciliteter. Det, at vi nu kan producere en plug-in-hybrid-udgave med batterier, der også er produceret lokalt, er et skridt på vejen mod Toyotas mål om 100 procents reduktion af CO2 fra vores nye biler i Europa inden 2035," siger Yoshihiro Nakata, der er øverste chef for Toyota i Europa.
Toyota har tidligere annonceret, at man vil være helt CO2-neutral i Europa senest i 2040 og sigter mod at være CO2-neutral på alle sine europæiske fabrikker inden 2030. På fabrikken i Tyrkiet arbejder man bl.a. på at minimere energiforbruget og skifte til vedvarende energi. Det sker både ved brug af nye lakeringsteknologier, som minimerer CO2-udledningen, ventilationssystemer uden CO2-udledning og brug af solenergi.
Den nye Toyota C-HR introduceres i Danmark i to forskellige hybridudgaver, 1.8-liters hybrid med 140 hk og 2.0-liters hybrid med 197 hk og firehjulstræk, i starten af det nye år, mens plug-in hybridudgaven med 223 hk kommer nogle måneder senere. Toyota åbnede forleden for onlinereservation af den nye C-HR og offentliggjorde ved samme lejlighed en fra-pris på 357.990 kr.
Som et særligt introduktionstilbud for de hurtige får man en Smart-pakke med uden merpris, hvis man reserverer udstyrsudgaven Style. Her skal man efter introduktionsperioden lægge 20.000 kr. ekstra for pakkens omfattende ekstraudstyr til 1.8-liters hybridudgaven og 15.000 kr. ekstra for pakken til 2.0-liters plug-in hybridudgaven.
Smart-pakken indeholder bl.a. 12,3" multimedie touch skærm, cloud-navigation med fire års gratis abonnement, trådløs mobilopladning, elbetjent bagklap, digital nøgle og avancerede LED-matrix-lygter. Det særlige introduktionstilbud løber kun i en begrænset periode.
Yoshihiro Nakata (tv.), øverste chef for Toyota Motor Europe, og Toshio Kanei, chefingeniør for Toyota C-HR.
Den helt nye Toyota C-HR.
Produktionsstart på den helt nye C-HR på fabrikken i Tyrkiet.