Ny Toyota hypercar sejrer på Le Mans
Det portugisiske busselskab, Caeta Flere dramatiske sekvenser i løbet af 24-timers løbet på Le Mans i Frankrig var ikke nok til at forhindre Toyota motorsportsteam, TOYOTA GAZOO Racing, i at vinde sin fjerde sejr i verdens største motorløb. Det var første gang, at Toyotas helt nye GR010 HYBRID Le Mans Hypercar racerbil skulle stå sin prøve i det franske udholdenhedsløb, hvilket den altså klarede med bravour. Det var samtidig også første gang, at Toyotas hybridracer med nummer 7 kørte først over målstregen på Le Mans med de seneste tre års vinder, Toyota nummer 8, lige efter.
Toyota motorsportsteam, TOYOTA GAZOO Racing, sikrede sig søndag eftermiddag sin fjerde sejr i træk i det legendariske 24-timers løb på Le Mans i Frankring. Det skete, da Toyotas hybridracerbil med nummer 7 kørte først over målstregen skarpt forfulgt af Toyotas anden hybridracerbil med nummer 8. Dermed brød Toyotas hybridracer med nummer 7 sejrsrækken for Toyotas anden hybridracer med nummer 8, som havde vundet de seneste tre år.
Sejren blev grundlagt allerede nærmest fra første færd, hvor Toyotas bil nummer 7 fra pole position (forreste startposition) slap hurtigt væk fra alle andre i det, der kan beskrives som en noget kaotisk start. Et intenst regnvejr i timen op til starten havde gjort banen sæbeglat, og da en af konkurrenterne i løbets kongeklasse kørte ind i Toyotas bil nummer 8 kun få sekunder efter, at løbet var givet frit, holdt teamet vejret i et kort øjeblik, inden de heldigvis kunne se hybridraceren køre videre.
Allerede på 16. omgang efter lidt over en times kørsel havde Toyotas hybridracer med nummer 8 kørt sig tilbage på andenpladsen i løbet. Herefter lå de to Toyotaer i front de resterende små 23 timer. Ingen af bilerne kunne dog se sig fri af uheldige hændelser. Efter en komfortabel føring i løbets første halvanden time oplevede den vindende hybridracer med nummer 7 således to punkteringer på baghjulene umiddelbart efter hinanden, hvilket naturligvis kostede tid.
Toyotas hybridracer med nummer 8 var heller ikke heldige og fik ødelagt fælgen på højre baghjul, da en bil fra den langsommere LMP2-klasse kom lidt for tæt på.
Som løbet skred frem, og natten igen blev til dag, var det klart for alle, at kun sort uheld og nedbrud kunne forhindre Toyota i en dobbelt triumf på Le Mans i 2021. Japanske Kamui Kobayashi sad bag rattet, da hybridraceren med nummer 7 kørte over målstregen, mens bilens to andre kørere, britiske Mike Conway og argentinske José María López jublede sammen med teknikere, ingeniører og ledelse på Toyotas motorsportsteam.
Toyotas hybridracer med nummer 8 sluttede to omgange efter, mens Alpine-teamet klemte sig ind på podiet på tredjepladsen fire omgange efter vinderne.
Vinderbilen fra Toyota nåede at køre hele 371 omgange på den 13,65 km lange og legendariske Le Mans bane, svarende til 5.064 km eller afstanden fra København til Sydspanien og retur igen på blot 24 timer.
Med sejren på Le Mans ligger Toyota godt til i kampen om verdensmesterskabet i World Endurance Championship – også kaldet Le Mans-serien både for teams og individuelt. Toyotas Le Mans vinderbil med nummer 7 fører foran teamets anden bil med nummer 8, mens teamet nu samlet har 141 points på førstepladsen med nærmeste konkurrent fra Alpine med 90 point på andenpladsen. Der resterer blot to løb i sæsonen begge i Bahrain, hvorfor Toyota altså ligger særdeles lunt i den samlede stilling om verdensmesterskabet.