Sportsvognen Toyota GR86 udsolgt på få timer
Hvis nogen havde tvivlet på interessen for en økonomisk attraktiv, baghjulstrukket, letvægts sportsvogn med boxermotor og et ultra lavt tyngdepunkt, er enhver tvivl hermed gjort til skamme. Toyota i Danmark kan nemlig allerede få timer efter åbningen af online-reservationen af sportsvognen GR86 melde alt udsolgt. Det er dog stadig muligt at skrive sig på en venteliste.
Da Toyota åbnede for online-reservationen af den helt nye sportsvogn, Toyota GR86, var det forudset, at man skulle være hurtig på tasterne for at nå at være med i opløbet for at sikre sig et eksemplar. Alligevel kommer det bag på Toyota i Danmark, at interessen var så massiv, at man allerede efter få timer måtte lukke for flere reservationer og i stedet åbne en venteliste.
"Vi oplevede ekstra travlhed på vores hjemmeside fra kl. 10 i fredags, hvor vi åbnede for reservations-muligheden. Vi havde en fornemmelse af, at det godt kunne gå hurtigt, men at vi allerede få timer senere måtte lukke for reservationerne og oprette en venteliste, var alligevel overraskende," siger pressechef Anders Tystrup.
Den store interesse skal bl.a. ses i lyset af, at den nye sportsmodel, der afløser den anmelderroste forgænger, GT86, kun bliver produceret til det europæiske og dermed også danske marked til og med sommeren 2024. Så er det slut.
De europæiske regler for vejskilteassistent-systemer skærpes nemlig fra 2024, og hvis den nye GR86 skulle leve op til de skærpede regler, ville det kræve så markante strukturelle ændringer i designet med bl.a. højere taglinje og en forrude placeret længere tilbage, at ingeniørerne skulle gå på kompromis med modellens fundamentale filosofi om optimalt tyngdepunkt og lav vægt.
Stærkt begrænset antal
Det er endnu ikke endeligt bekræftet, hvor mange biler Toyota i Danmark får tildelt over de næste par år, inden produktionen til Europa stopper. Én ting er dog sikkert: Antallet vil være stærkt begrænset. Derfor er det heller ikke helt sikkert, at alle reservationer kan imødekommes med en fysisk bil.
"Vi kunne meget hurtigt se, at interessen for at reservere var så stor, at vi nærmede os et samlet antal reservationer, som vi med sikkerhed kunne sige, at vi ikke ville kunne få nok biler til at imødekomme. Derfor måtte vi lukke for online-reservationen allerede efter få timer og ændre det til en venteliste," fortæller Anders Tystrup.
Han beskriver, at man i den kommende tid vil arbejde hårdt på at skaffe nok biler til at imødekomme alle reservationer, men understreger samtidig, at han ikke kan garantere, at der vil være en bil til alle.
"Vi vil gøre alt, hvad der står i vores magt for at skaffe nok biler, men som vi også gjorde opmærksom på, før vi åbnede for online-reservationerne, er der en risiko for, at det ikke lykkes at skaffe en bil til alle, der har langt en reservation," siger pressechef Anders Tystrup.
Udsolgt på halvanden time
Den store interesse i Danmark er ikke unik. I april åbnede Toyota i Storbritannien for reservationer for deres kunder, og halvanden time efter lyste de røde lamper alt udsolgt.
Det er ikke kun det begrænsede antal biler, der forklarer den ekstra store interesse for GR86. Den nye sportsvogn står nemlig først og fremmest for ægte køreglæde, hvilket er en faktor, færre og færre biler har som højeste fokusområde. GR86 bygger videre på flere af de elementer, der på relativt kort tid gjorde forgængeren, GT86, til en eftertragtet sportsvogn blandt feinschmeckere.
"Det er en analog bil i en digital tidsalder. Måske endda en af de sidste af sin slags overhovedet. Det har helt sikkert medvirket til den ekstra store interesse," vurderer Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
Frontplaceret, firecylindret boxermotor, baghjulstræk og et ultra lavt tyngdepunkt udgør pakken, der samlet set endda er blevet godt 20 kg lettere end den i forvejen vægtoptimerede GT86. Det skyldes bl.a. øget brug af både højstyrke stål og aluminium i synlige såvel som mere gemte dele. Et af de synlige områder, hvor aluminium har erstattet stål. er taget, hvilket alene sikrer en vægtbesparelse på små to kilo og reduktion af tyngdepunktet på 1,1 mm.
Det er i det hele taget kendetegnet ved GR86, at der er kræset for de mindste detaljer for at kunne tilbyde en så gennemtænkt og optimal køreoplevelse som muligt med mest mulig smil på læben.
Ny og mere kraftfuld boxermotor
GR86 har fået en helt ny og mere kraftfuld 2.4-liters, firecylindret boxermotor med 234 hestekræfter, hvilket er hele 34 hestekræfter mere end den tidligere 2.0-liters boxermotor i GT86. Men dér hvor man virkelig mærker forskellen, er i den nye motors maksimale drejningsmoment, der er øget fra 205 til 250 Nm, og som allerede opnås fra 3.700 omdrejninger til forskel fra tidligere, hvor man skulle op på 6.600 omdrejninger for at nå de dengang maksimale 205 Nm.
Samtidig er accellerationskurven gjort mere linær, og alt dette gør, at man får en markant kraftigere acceleration, der nu sender GR86 fra 0 til 100 km/t. på blot 6,3 sekunder i udgaven med seks manuelle gear mod tidligere 7,5 sekunder. Det er også muligt at få GR86 med seks-trins automatgear. Her lyder accellerationen fra 0 til 100 km/t. på 6,9 sekunder.
Et af de afgørende kendetegn ved den gamle GT86 var nogle sublime køreegenskaber, og her er Toyota på ingen måde gået på kompromis med GR86, der bevæger sig helt, som føreren ønsker det. For at sikre at motorens ekstra kræfter også leder til endnu bedre dynamiske egenskaber, har Toyota-ingeniørerne benyttet højstyrke stål i karosseriet. Det har gjort karosseriet 50 procent stivere og været med til at reducere vægten yderligere.
Lavere tyngdepunkt
Dimensionerne på GR86 er næsten de samme som på GT86. Dog er højden reduceret 10 mm til 1.310 mm, mens der er lagt 5 mm til akselafstanden, som nu måler 2.575 mm. Det lavere tyngdepunkt er naturligvis centralt for bilens dynamiske egenskaber og for køreoplevelsen og understøttes af, at førerens hoftepunkt er sænket 5 mm.
Det er Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, der har haft den ledende rolle i udviklingen af den nye sportsvogn. GR86 skriver sig dermed ind som den tredje i rækken af nye GR-modeller fra Toyota, der tidligere har lanceret både GR Supra og GR Yaris – og med en pris fra 504.990 kr. også som den økonomisk lettest tilgængelige GR-model.
Online-reservationen af GR86 i Danmark er godt nok lukket, men det er muligt at skrive sig på venteliste.