Toyota åbner venteliste til ny og vildere GR Supra
Toyota afslørede for nylig en ny og vildere udgave af den ikoniske og potente sportsvogn, Toyota GR Supra, med tilnavnet A90 Final Edition. Den bliver kulminationen på femte generation af modellen og får bl.a. flere hestekræfter, en mere avanceret justerbar undervogn, kulfiberspoilere og en tophastighed på 270 km/t. Der bliver kun produceret 300 stk. til hele verden, hvoraf en enkelt kommer til Danmark. Nu åbner Toyota for muligheden for at skrive sig på venteliste.
Siden introduktionen af femte generation GR Supra i 2019 har modellen imponeret og begejstret passionerede Supra-ejere og entusiaster og overgået de i forvejen tårnhøje forventninger baseret på modelnavnets arv.
For nylig offentliggjorde Toyota en ny og vildere udgave af GR Supra med 435 hk og et maksimalt drejningsmoment på 570 Nm mod tidligere 340 hk og 500 Nm. Den får navnet "A90 Final Edition" og bliver kulminationen på femte generation af modellen. Den sidste udgave af femte generation GR Supra bliver produceret i kun 300 eksemplarer til hele verden. Én enkelt af disse kommer til Danmark.
For at imødekomme en dansk interesse, som med stor sandsynlig overstiger den ene bil, der kommer til landet, åbner Toyota nu en onlineventeliste på toyota.dk/grsupra. Her kan man skrive sig op, hvis man er interesseret i at blive den ene danske ejer af den særlige udgave af GR Supra.
Lodtrækning fra venteliste
Ventelisten er åben frem til 28. februar 2025, hvorefter der vil blive trukket lod blandt navnene på ventelisten. Den heldige dansker bliver efterfølgende kontaktet med buddet om at være den heldige købere af GR Supra A90 Final Edition.
Toyota forventer at være klar med priserne på GR Supra specialudgaven umiddelbart efter, at ventelisten lukker. Man forpligter sig først til sin reservation, efter prisen er offentliggjort, og man har godkendt denne. Toyota leverer bilen til den heldige dansker allerede til sommer.
Udover markante forbedringer under motorhjelmen adskiller den nye specialudgave af GR Supra sig fra den normale udgave også ved forskellige aerodynamiske opdateringer, en racing-inspireret KW-undervogn, større hjul samt adskillige andre justeringer for at skabe endnu mere engagerende køreegenskaber.
Det er Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, der nok engang har lagt sig i selen og udviklet en køremaskine af en anden verden. Inspirationen er tydeligvis hentet inden for konkurrence-drifting, langdistancerace, NASCAR og i GT-klassen, hvor GR Supra GT4 udgaven har vundet flere mesterskaber.
Undervogn med justerbar dæmpningskraft
Kommende førere af A90 Final Edition vil kunne presse kørslen i sving til det yderste takket være en lang række justeringer for at højne køreegenskaberne yderligere i forhold til standardudgaven. Blandt andet får specialudgaven KW-undervogn med justerbar dæmpningskraft fra samme producent, der benyttes i GR Supra GT4 racerbilen. Den justerbare dæmpning omfatter 16 rebound og 12 kompressionstrin for at sikre det mest optimale vejgreb under forskellige forhold.
Forbedringer af cambervinklen på for- og baghjul bidrager også til bedre vejgreb, mens styringen af bilens aktive differentiale er optimeret for at reducere risikoen for at understyre i sving.
Styringen er gjort mere direkte som følge af en optimeret indstilling af den elektriske servostyring, mens man gennem forskellige forstærkninger af karosseriet - herunder stærkere tårnstiver bagtil, det samme stive aluminiumsbeslag til den bageste underramme som i GR Supra GT4 og forstærkede for- og bagstabilisatorer.
Greb og stabilitet i sving sikres med 10 mm bredere dæk, alt imens 19" letvægtsfælge fortil og 20" bagtil - alle indgraverede med TGR logo for TOYOTA GAZOO Racing - fremhæver GR Supraens legendariske køreegenskaber. Bremserne er også forbedret med 19" Brembo-bremser fortil med bremseklodser med høj friktionskoefficient samt flere tekniske forbedringer bl.a. med bremseslanger i rustfrit stål.
Testet i vindtunnel
Vindtunnelen hos Toyotas europæiske motorsportsafdeling i Køln i Tyskland, der i det daglige bl.a. står bag Toyotas Le Mans-vindende hypercar racerbil, er blevet benyttet flittigt under udviklingen af GR Supra A90 Final Edition. Det har medført, at den særlige matsortlakerede GR Supra udgave har fået motorsports-inspireret kulfiber frontspoiler, frontskærme og frontklap kombineret med hækspoileren også i kulfiber fra GR Supra GT4, der optimerer den aerodynamiske balance mellem for og bag med den helt rette downforce.
En ny kulfiberkanal på motorhjelmen har et aftageligt indre element for at kunne give ekstra køling, mens GR Supra GT4 racerbilen også har inspireret i forhold til Akrapovič-udstødning i titanium, hvilket er med til at give en mere kraftfuld motorlyd.
Inde i den førerfokuserede kabine bemærker man som noget af det første de røde RECARO Podium CF skålsæder med Alcantara® sædepuder, der sikrer optimal komfort selv under høje g-påvirkninger. Flere andre kulfiberdetaljer, røde sikkerhedsseler og forskelligt Alcantara®-betrukket interiør - herunder det førerfokuserede rat - får kabinen i A90 Final Edition til at syne ekstra eksklusiv.
Er man interesseret i den eneste GR Supra A90 Final Edition, der kommer til Danmark, skal man skrive sig på onlineventelisten inden 28. februar. Det er helt uforpligtende og uden omkostninger at stå på ventelisten.