Toyota afslører ny generation Land Cruiser
En af bilhistoriens mest legendariske og hårdføre bilmodeller, Toyota Land Cruiser, kommer i en ny generation. Toyota har netop løftet sløret for en helt ny udgave af offroad-kongen, Land Cruiser, der kombinerer modellens sagnomspundne DNA med nye teknologier og et design, der trækker tydelige tråde til nogle af de historiske udgaver fra flere årtier siden.
50 procent mere vridningsstabil
Den nye ramme er hele 50 procent mere vridningsstabil, og den kombinerede vridningsstabilitet for chassis og ramme er 30 procent højere. Det bidrager til forbedret reaktionsevne, bedre køreegenskaber og øget komfort. Den grundlæggende affjedring er også forbedret især for at at sikre muligheden for øget hjulvandring – en nøglefaktor i terrænkørsel.
Et nyt elektrisk servostyringssystem har for første gang fundet vej til Land Cruiser i den nye generation. Systemet reducerer mængden af vibrationer i rattet, der kan opstå ved kørsel over ujævne overflader, og giver en jævnere, mere direkte styring og lettere manøvredygtighed ved alle hastigheder. Samtidig gør brugen af det elektriske servostyringssystem det muligt at have aktiv vognbaneassistent som en del af den omfattende sikkerheds- og førerassistent-pakke, Toyota Safety Sense.
Som noget andet helt nyt kommer den nye Land Cruiser også med muligheden for selv manuelt at frakoble krængningsstabilisatoren foran. Det har aldrig tidligere været muligt i nogen Toyota-model, men i den nye Land Cruiser vil man altså med et tryk på SDM-knappen i kabinen (Stabiliser with Disconnection Mechanism) kunne slå funktionen helt fra, hvilket giver mulighed for bedre køreegenskaber på ujævne veje og større komfort og lettere håndtering på almindelig vej.
Krængningsstabilisatoren foran aktiveres automatisk igen, når hastigheden på bilen øges til over 30 km/t. eller manuelt ved at trykke på SDM-knappen på ny.
Avancerede funktioner
Det har i en årrække været kutyme med en række omfattende og avancerede funktioner til terrænkørsel i Land Cruiser. Den nye generationer fortsætter, hvor tidligere generationer har sluppet, og opgraderinger til Multi-Terrain Monitor og Multi-Terrain Select systemerne giver yderligere støtte ved terrænkørsel.
Ved hjælp af et højopløsningskamera og skærm giver Multi-Terrain Monitor skærmen føreren et klart overblik over området umiddelbart omkring og under bilen. Multi-Terrain Select-systemet registrerer underlaget og tilpasser automatisk bilens opsætning og hastighed derefter for at sikre en sikker og stabil kørsel.
I Vesteuropa og dermed også i Danmark kommer den nye Land Cruiser med en 2.8-liters turbodieselmotor med 204 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm sammen med en ny otte-trins Direct Shift automatgearkasse. Det gør det muligt at trække op til 3.500 kg.
Fra 2025 bliver den nye Land Cruisers drivlinje i mild grad elektrificeret med 48-volts mild hybridteknologi i kombination med den stærke 2.8-liters turbodieselmotor og imødekommer dermed de nyeste Euro 7-forureningskrav fra EU.
Nyt design med historisk touch
De mange forbedringer under skallen er langt fra det eneste, der afslører, at der er tale om en helt ny generation af Land Cruiser. Designet er nemlig også grundlæggende ændret – og så alligevel ikke helt.
For godt nok adskiller den helt nye Land Cruiser sig visuelt markant fra sin forgænger. Men modellens arv og DNA skinner alligevel tydeligt igennem det nye, mere kantede design, der blander tradition med modernitet for at skabe et tidløst udtryk.
Bilens maskuline, hårde udtryk refererer ikke kun til tidligere generationers design, men har også en ren praktisk og funktionel rolle. Kortere udhæng, formede hjørner, smallere underdel og reservedele, der er lette at udskifte i tilfælde af skader, hjælper nemlig alt sammen med til at forbedre offroad-egenskaberne.
Større end nogensinde
Ser man den nye Land Cruiser i profil, vil man opleve en klassisk Land Cruiser-silhuet, der er større end nogensinde før med en længde på 4.920 mm (+80 mm), bredde på 1.980 mm (+95 mm), højde på 1.870 mm (+25 mm) og med en akselafstand på 2.850 mm, hvilket er 60 mm længere end forgængeren.
Det er fortsat muligt at vælge mellem fem eller syv sæder, og kabinen byder på et væsentig mere moderne design, der ligesom det ydre heller ikke lægger skjul på bilens styrke og funktion som autentisk offroader. Det kan bl.a. ses i detaljer som det vandret placerede instrumentpanel og kontakter, der er placeret og udformet, så de er lette at betjene, selv når du kører gennem udfordrende terræn.
Et stort fokus har været at sikre et godt udsyn til føreren hele vejen rundt med lavere placeret nederste del af forruden og en generel sænket bæltelinje, der har gjort det muligt at montere sideruder, der går længere ned.