Toyota klar med ny udgave af GR Yaris
Sjældent har biljournalister rost en ny model så massivt som Toyota GR Yaris, da den blev introduceret i 2021. Nu er Toyota klar med en ny udgave af den køreglade miniraket, der danner grundlag for bilmærkets WRC-rallybil. Listen over ændringerne er omfattende og byder bl.a. på en kraftigere turboladet motor med 280 hestekræfter og en helt nyudviklet otte-trins GAZOO Racing Direct automatgearkasse.
Opskriften på den kompromisløse og køreglade miniraket Toyota GR Yaris har siden introduktionen for tre år siden i 2021 været lav vægt, firehjulstræk og en potent trecylindret turbomotor. Ingen af disse grundlæggende dyder er der ændret på i den nye GR Yaris, som netop har haft verdenspremiere på bilshowet Tokyo Auto Salon i Japan.
Roserne til den første GR Yaris fra biljournalister og entusiaster over hele verden har været massive. Alligevel melder Toyota om flere tekniske, designmæssige og konstruktive forbedringer af den nye GR Yaris, der skal sikre kommende ejere en endnu større køreoplevelse.
Først og fremmest har den nye GR Yaris fået en ny og kraftigere trecylindret 1.6-liters turboladet benzinmotor med 280 hestekræfter og et drejningsmoment på 390 Nm. Det er 19 hestekræfter og 30 Nm mere end motoren i den første udgave. Dermed fastholder GR Yaris sin position som den produktionsmodel, der er udstyret med verdens mest kraftfulde trecylindrede motor nogensinde.
Nyudviklet automatgear
Den mest markante tekniske tilføjelse til den nye GR Yaris er dog muligheden for at vælge en helt nyudviklet otte-trins GAZOO Racing Direct Automatic Transmission (GR-DAT) - en automatgearkasse med et lynhurtigt skifte, der matcher det, som benyttes i de hurtigste rallybiler, når de deltager i motorsportsløb. Automatgearet supplerer det i forvejen populære seks-trins manuelle gear og giver mulighed for et endnu hurtigere og gnidningsfrit gearskifte under kørslen.
Mens man ofte betjener det manuelle gearskifte ud fra, hvordan bilen opfører sig - fx g-kraft ved nedbremsning eller acceleration - så fornemmer den fintunede software til det nye GR-DAT automatgear, hvordan føreren benytter bremsen og speederen. På den måde forudser systemet, hvornår gearskift er nødvendigt, selv inden selve bilen ændrer adfærd. Det afspejler førerens intentioner og en oplevelse for selv den utrænede, der ligger så tæt på professionelle køreres kørestil som muligt.
Tager man den nye GR Yaris med på bane, vil det nye automatgear desuden medvirke til hurtigere omgangstider end det manuelle gear alene som følge af det hurtigere gearskifte.
En ny funktion til køreindstilling er blevet integreret i GR Yaris. Her vil man kunne skræddersy både sportslig kørsel og almindelig hverdagskørsel med indstillingerne Sport, Normal og Eco. De har hver især indflydelse på opsætningen af den elektriske servostyring, klimaanlægget, speeder-responsen, samt hvad der bliver vist på det digitale informationsdisplay foran føreren.
På modeller med det nye otte-trins GR-DAT automatgear bliver gearskiftet også justeret ud fra den valgte køreindstilling. Skiftefornemmelsen er respons-orienteret i Sport-indstillingen, og netop responsen bliver prioriteret, når man sætter gearet i D for Drive, mens man ved at skifte til M, sikrer det hurtigste gearskift.
Permanent firehjulstræk
Det elektronisk styrede firehjulstræk, GR FOUR, sørger i den nye GR Yaris hele tiden for et optimalt vejgreb og den optimale trækkraft på samme vis, som det gjorde i den første udgave. GR FOUR firehjulstrækket er udviklet specielt til GR Yaris og justerer fordelingen af trækkraft mellem for- og baghjulene. Det sker gennem tre forskellige indstillinger, Normal, Sport og Track, som hver især afgør fordelingen af træk på for- og baghjulene.
GR Yaris har fra begyndelsen været kendt for brugen af flere letvægtsmaterialer for at sikre så lav vægt som muligt. Det er der ikke ændret på i den nye GR Yaris, der endda er gjort endnu mere vridningsstabil med 13 procent flere punktsvejsninger og 24 procent øget brug af strukturelt klæbemiddel til karosseriet.
Platformen er fortsat specialdesignet og kombinerer Toyotas GA-B-platform fra bl.a. Yaris på forreste del og den større GA-C-platform fra bl.a. Corolla på bageste del. De lette og stive affjedringssystemer er desuden blevet bibeholdt - MacPherson-stivere foran og dobbelte bærearme med bagarme bagtil. De er dog finjusteret i den nye GR Yaris baseret på feedback fra Toyotas profesionelle rallykørere.
Toyota har ændret kabinen betydeligt i den nye GR Yaris for at bidrage til, at føreren får en så autentisk sportslig oplevelse bag rattet som muligt. Igen har udviklingsteamet hos Toyota benyttet input fra sine professionelle rallykørere som inspiration til placering af vigtige knapper for at gøre det lettere og hurtigere for føreren at benytte dem under kørslen.
Blandt andet er funktioner, der ofte skal bruges i motorsportsløb som fx intercooler spray, VSC-OFF og havariblinklyset, flyttet tættere på føreren, så man let kan nå dem, når man bruger en firepunkts H-sele. Foran passagerforsædet er bakken i instrumentbordet samtidig gjort større, så der er plads til ekstra målere eller en co-drivers monitor.
Bedre udsyn bag rattet
Der er bedre udsyn bag rattet i den nye GR Yaris som følge af, at instrumentbordet er sænket 50 mm. Samtidig er bakspejlet rykket lidt, mens kontrolpanelet er vinklet 15 grader mere mod føreren.
Direkte foran føreren vil fremover som standard sidde et helt nyt 12,3" digitalt informationsdisplay, hvor man kan vælge at få vist køreinformationer i to forskellige design - normal eller sport. Sidstnævnte giver et sportsligt fokuseret display, fri for enhver overflødig udsmykning og med klar grafik, så den nødvendige information kan ses og forstås med det samme.
På udgaven med automatgear vises også temperaturen på gearolien, mens der gives en advarsel både visuelt og med lyd, når motoromdrejningstallet er for højt til nedgearing.
Et af de få kritikpunkter ved den første GR Yaris var førerens siddeposition. Det har Toyotas ingeniører lyttet til, og derfor er førersædet sænket med 25 mm og rattet justeret i overensstemmelse, så føreren nu har en optimal siddeposition bag rattet.
Automatgearskiftet er ligeledes designet, så det passer til motorsportsløb. Føreren skal skubbe håndtaget fremad for nedgearinger og trække tilbage for opgearinger - en detalje, som Toyotas stærkt motorsports-passionerede tidligere administrerende direktør og nuværende bestyrelsesformand, Akio Toyoda, har haft indflydelse på.
De udvendige ændringer på den nye GR Yaris er betydelige. Grundpakken er dog som udgangspunkt den samme - nemlig en tredørs videreudvikling af den almindelige Yaris. Men derfra stopper sammenligningen. Designet af GR Yaris har nemlig fået revideret hver eneste detalje for at opnå optimal downforce, aerodynamik og vejgreb.
Stålnet på frontgrill
Den nye GR Yaris kan bl.a. genkendes på et nyt stålnet til den nederste frontgrill med påskriften GR FOUR, optimeret til den bedste balance mellem tykkelse, styrke og vægtreduktion. Sidegitteret har fået en større åbning, og nederste kofanger har fået en ny splitkonstruktion, der gør den nemmere og billigere at reparere og udskifte.
Bagtil sikrer en åbning nederst for, at den varme luft omkring udstødningen kan slippe ud. Det reducerer modstanden, forbedrer bilens manøvredygtighed og stabilitet og spreder altså varmen fra udstødningssystemet.
Tågelygter og baklygter er flyttet op fra den nederste bagkofanger og integreres nu i bilens baglygter, hvilket reducerer risikoen for skader. Tilsvarende er det højt monterede stoplys flyttet fra bagspoileren over bagruden ned på bagklappen, så alle lygter bagtil bliver samlet og er lette at se for bagvedkørende. Flytningen af stoplyset gør det samtidig også lettere at skifte eller tilpasse bagspoileren.
En ny, grå farve med navnet Precious Metal finder for første gang vej til GR Yaris, mens de allerede etablerede farver som rødmetal, sortmetal, perlemorshvid og almindelig hvid naturligvis fortsat også vil kunne vælges. Den nye GR Yaris byder således både på alt det, der gjorde originalen til en stor succes, og meget mere.
Den nye GR Yaris kommer til salg i hele Europa herunder også i Danmark i løbet af 2024, og Toyota forventer at kunne levere de første biler til kunder allerede til sommer.