Toyota løfter sløret for mobilitet for alle ved OL i Paris 2024
Toyota vil sørge for mobilitetsløsninger for alle ved de Olympiske og Paralympiske Lege i Paris næste sommer. Løsningerne vil bestå af en bred vifte af forskellige teknologier som hybrid, plug-in hybrid, el og brint og i form af både biler og busser, men også mere individuelle løsninger til bevægelseshæmmede og kørestolsbrugere. Ambitionen er, at den olympiske flåde af mobilitetsprodukter skal medvirke til at halvere den samlede udledning af CO2 under legene sammenlignet med de seneste lege i Europa.
Der er under et år til åbningsceremonien ved de Olympiske og Paralympiske Lege i Paris 2024. Toyota er global mobilitetspartner og har netop afsløret sin ambitiøse vision for at bidrage til den mest inkluderende udgave af OL og PL med den laveste udledning af CO2 nogensinde.
Toyota arbejder ud fra filosofien "Ever Better Mobility for All", der bygger på overbevisningen om, at mobilitetsfrihed er grundlæggende for et mangfoldigt samfund. Som en del af koncernens transformation fra bilproducent til mobilitetskoncern arbejder den japanske virksomhed målrettet på at fjerne enhver form for mobilitetsbegrænsninger, uanset den enkeltes fysiske evner.
Under OL og PL sker det i samarbejde med den internationale olympiske komité, IOC, den internationale paralympiske komité, IPC, og organisationen bag Paris 2024. Her vil man bl.a. sikre, at atleter og deres familier, personale, frivillige og tilskuere alle kan bevæge sig sikkert rundt og med mindst muligt negativt klimaaftryk.
"Når alle har mobilitetsfrihed, er vi et skridt nærmere det inkluderende og bæredygtige samfund, som vi hos Toyota har forpligtet os til at være med til at opbygge. Vi ønsker at støtte de atleter, der dedikerer deres liv til deres sport og ikke lader sig begrænse af forhindringer, så de frit kan udleve deres mobilitetsfrihed," siger Yoshihiro Nakata, der er øverste chef for Toyota i Europa.
Nemt at bevæge sig rundt
Mobiliteten for alle under Paris 2024 vil bestå af både personlige og gruppebaserede produkter, der er designet til at gøre det nemt for alle at bevæge sig rundt under verdens største sportsbegivenhed.
Det indebærer bl.a. 250 personlige batterielektriske køretøjer som elektriske scootere som C+walk S (siddende version) og C+walk T (stående version). De har begge en maksimal hastighed på 6 km/t. og er udstyret med avancerede sikkerhedssystemer, der sikrer førernes og deres omgivelsers sikkerhed.
Den siddende version vil være tilgængelig for atleter, arrangører og frivillige, mens den stående version vil være til rådighed for personale og frivillige for at lette deres mobilitet rundt mellem arenaerne under OL og PL.
Desuden vil Toyota stille 50 elektriske kørestolstrækkere kaldet "e-pullers" til rådighed som støtte til kørestolsbrugere. Under PL vil yderligere 150 e-pullers blive tilgængelige ved åbningsceremonien for at lette kørestolsatleternes deltagelse i denne enestående begivenhed. For at lette adgangen til disse mobilitetsløsninger i den paralympiske by vil Toyota tilbyde dem som deleservice via koncernens mobilitetsselskab, KINTO Share, hvilket foregår via en mobilapp.
250 elektriske minibusser
Udover personlig mikromobilitet vil Toyota også introducere 250 elektriske minibusser kaldet "Accessible People Movers" (APM). Disse APM'er, bygget på en lignende model fra Tokyo 2020-legene, er blevet redesignet og produceres nu i Europa. APM'erne har plads til seks personer, og sæderne på anden række kan foldes væk, hvis der er behov for transport af kørestolsbrugere.
Toyotas APM'er er specielt designet til at understøtte alle atleter, arrangører, frivillige og tilskuere med fysiske handicap, inklusive kørestolsbrugere. De vil fungere som det primære transportmiddel i OL- og PL-byen samt ved arenaerne. Nogle APM'er vil også have kapacitet til at transportere mindre varer, mens andre vil fungere som redningskøretøjer - hovedsageligt inden for sikkerhedszonerne under Paris 2024.
150 kørestolsvenlige elbiler i form af Toyota Proace Verso Electric vil også være til rådighed for at lette mobiliteten for kørestolsbrugere i OL og PL-familien. Efter legene vil alle disse 150 Toyota Proace Verso Electric forblive i Paris-regionen, hvor de skal bruges til at levere særlige persontransportopgaver til kørestolsbrugere.
Samlet set planlægger Toyota at levere 450 personlige mobilitetsprodukter, herunder C+walkS, C+walkT, kørestols e-pullers, 250 APM'er samt 150 Toyota Proace Verso Electric sammen med mange andre mobilitetsløsninger.
Bæredygtighed er kernen i Toyotas mission om at skabe en bedre verden. Mobilitetskoncernen har sat ambitiøse mål om at være helt CO2-neutral senest i 2050 på globalt plan og allerede i 2040 i Europa. Vejen dertil skal ske i et samspil af forskellige elektrificerede teknologier herunder hybrid, plug-in hybrid, el og brint.
Over 2.650 personbiler i olympisk flåde
Denne multiteknologiske tilgang er også kernen i flåden af mobilitetsløsninger som Toyota stiller til rådighed under Paris 2024, som samlet set kommer til at bestå af over 2.650 personbiler til brug under Paris 2024, inklusive 150 særligt kørestolsvenlige modeller.
Omkring 60 procent af flåden vil være nulemissionskøretøjer, herunder Toyotas og Lexus' første dedikerede elbiler, Toyota bZ4X og Lexus RZ, samt de kørestolsvenlige Toyota Proace Electric og Toyota Proace Verso Electric.
Toyota annoncerede for nogle uger siden, at man under OL og PL i 2024 også stiller med 500 Toyota Mirai-brintbiler, hvis eneste udledning fra udstødningsrøret er vand. Efter begivenhederne vil disse 500 brintbiler blive en del af den eksisterende flåde på 1.000 brintdrevne taxier i Paris, hvilket øger det samlede antal til 1.500 brinttaxi'er i Paris.
Derudover bidrager Toyota med godt 1.000 hybrid- og plug-in hybrid-biler som fx verdens mest populære SUV, Toyota RAV4, og stationcarudgaven af verdens mest populære bilmodel, Toyota Corolla. Den officielle olympiske flåde bliver derudover suppleret med yderligere køretøjer, der leveres af og kan bookes via Toyotas mobilitetsbrand, KINTO.
Toyota mener, at brintteknologi er afgørende for opbygningen af et mere bæredygtigt samfund. Derfor har koncernen inkluderet brint som en central del af sin mobilitetsvision for OL og PL. Under legene i Paris 2024 viser Toyota visionen om at opbygge et bæredygtigt brintøkosystem frem gennem en omfattende demonstration af forskellige brintløsninger.
10 forskellige brintdrevne mobilitetsprodukter
Udover de 500 Toyota Mirai-brintbiler viser Toyota også andre brintdrevne produkter end biler. Toyota planlægger sammen med forskellige partnere at demonstrere op til 10 forskellige brintdrevne mobilitetsprodukter som busser, lastbiler, både og gaffeltrucks med det formål at synliggøre potentialet i et brintdrevet samfund.
Ombyggede brintbusser vil kunne transportere et helt kørestolshold i samme bus, mens Toyota på logistikfronten vil demonstrere fordelene ved brintdrevne lastbiler og også benytte brintdrevne gaffeltrucks fra Toyota Material Handling.
Toyota viser også brintteknologien i både og turistbusser, ligesom koncernens nyeste brintbil, pickup'en Toyota Hilux, også finder vej til Paris 2024. Det er planen, at det store fokus på brint under legene skal være med til at fremme udbredelsen af brintinfrastruktur yderligere i især Europa.
C+walk T
C+walk S