Toyota runder 20 mio. elektrificerede biler
Da Toyota introducerede verdens første masseproducerede hybridbil, Prius, i 1997, var skeptikerne mange. I dag 25 år senere har Toyota netop rundet 20 millioner solgte elektrificerede biler i form af hybridbiler, plug-in hybridbiler, elbiler og brintbiler. Hybridbilerne tegner sig for hovedparten af det elektrificerede salg, der altså begyndte med én hybridbil for 25 år siden og gennem tiden på verdensplan har udviklet sig til 48 forskellige hybridbiler, 5 plug-in hybridbiler, 8 elbiler og 2 brintbiler.
Verdens største mobilitetskoncern, Toyota, har netop rundet 20 mio. solgte elektrificerede biler. Det skete ved udgangen af februar. Dermed sætter Toyota en tyk streg under sit mangeårige lederskab inden for biler, der kan skabe fremdrift på el uden samtidig indblanding fra en forbrændingsmotor.
Med over 20 mio. solgte elektrificerede biler i form af hybridbiler, plug-in hybridbiler, elbiler og brintbiler runder Toyota en milepæl og underbygger sin multiteknologiske tilgang til bilteknologier. Toyota mener nemlig, at den mest optimale reduktion fra transportsektoren opnås ved hjælp af et samspil af flere teknologier og ikke kun én dedikeret teknologi.
Derfor fortsætter Toyota udviklingen af både batteriteknkologi til elbiler, brintteknologi og hybridteknologi. Et eksempel på dette er lanceringen af femte generation hybridteknologi til efteråret, når Toyota byder velkommen til modellen Corolla Cross Hybrid i Europa – herunder også i Danmark. Det er den første bilmodel i verden med den helt nye hybridteknologi.
30 nye elbiler frem mod 2030
Samtidig fortsætter Toyota også udviklingen af både plug-in hybridteknologien, brintteknologien og ikke mindst batteriteknologien til elbiler. Det er således kun få måneder siden, at Akio Toyoda, der er øverste chef for Toyota Motor Corporation i Japan og barnebarn til grundlæggeren af Toyota, løftede sløret for hele 17 nye elbiler og fortalte, at Toyota introducerer hele 30 nye elbiler frem mod 2030.
Allerede inden sommerferien får danskerne selv syn for sagen, når Toyota introducerer sin første dedikerede fuldt elektriske bil, bZ4X, der er en høj og rummelig SUV, en smule større end den populære Toyota RAV4, med en rækkevidde på op til 513 km og lynopladning fra 0 til 80 procent på en halv time.
Samtidig planlægger Toyota i løbet af 2022 at sende endnu flere brinttaxier ud på de danske veje i tillæg til de i forvejen over 100 brinttaxier, der kører i København og Aarhus.
63 forskellige elektrificerede biler
I slutningen af februar lød det totale salgstal af elektrificerede biler fra Toyota på 20.032.588. Heraf er ca. 8 mio. solgt i hjemlandet Japan, 5 mio. i Nordamerika, 4 mio. i Europa, 1,7 mio. i Kina og de resterende i andre lande over hele verden. Toyota forventer en betydelig stigning i antallet af elektrificerede biler, hvilket understøttes af, at koncernen lige nu markedsfører 63 forskellige elektrificerede biler på verdensplan i form af hybrid, plug-in hybrid, el og brint.
Der er stor forskel på, hvad det er for nogle elektrificerede Toyota-modeller, der hitter rundt omkring i verden. I USA markerer modellerne Highlander og RAV4 sig som de mest populære elektrificerede biler fra Toyota, i Japan udmærker Corolla Cross og Toyota Aqua sig bedst, mens Toyota C-HR, Yaris Cross og Yaris er de mest populære elektrificerede hybridbiler i Europa. Sidstnævnte Yaris blev endda kåret som Årets Bil i Europa 2021 og er desuden den mest populære hybridbil fra Toyota i Danmark.
Den mest populære elektrificerede bilmodel i verden er den samme model, der begyndte det hele – nemlig hybrid- og plug-in hybridbilen Toyota Prius, som er solgt i 5,77 mio. eksemplarer, efterfulgt af Corolla Hybrid med 2,23 mio.
De samlede godt 20 mio. solgte elektrificerede biler fra Toyota har bidraget til en reduktion af brændstofforbruget på ca. 65 mia. liter benzin og diesel samt en reduktion af CO2 på omkring 160 millioner tons sammenlignet med, hvis samme antal biler havde været tilsvarende benzin- eller dieselbiler. Det svarer til CO2-udledningen fra hele Danmarks befolkning i over to år.
I Danmark har andelen af elektrificerede personbiler heller aldrig været større. I 2021 steg salget af hybridbiler, plug-in hybridbiler, elbiler og brintbiler 78 procent sammenlignet med året før. Toyota var det bilmærke i Danmark, der solgte flest med lige under 10.000 – svarende til, at to ud af tre solgte Toyota-biler i 2021 var elektrificeret. Denne andel har fortsat sin stigning ind i 2022. Her udgør de elektrificerede biler hos Toyota hele 84 procent af mærkets samlede salg i årets første tre måneder.