Toyota starter udvikling af Hilux brintbil
Brint er en af de vigtige nulemissions teknologier, der er brug for i den grønne omstilling af transportsektoren. Teknologien skal også være med til at bidrage til Toyotas langsigtede mål om nul CO2 fra nye køretøjer. Allerede i 2014 introducerede Toyota verdens første dedikerede brintbil, Mirai, der betyder fremtid på japansk. Nu tager den japanske mobilitetsgigant fat på udviklingen af endnu en brintbil i form af en brintbaseret udgave af koncernens legendariske pickup, Hilux.
Der skal flere teknologier til at reducere udledningen af CO2 fra transportsektoren mest muligt så hurtigt som muligt. Denne multiteknologiske holdning har hersket hos Toyota i adskillige år og er baggrunden for, hvorfor Toyota ikke blot satser på én teknologi, men en bred vifte af teknologier som hybrid, plug-in hybrid, el og brint. Netop brint er en af de vigtige nulemissionsteknologier, der skal bidrage til Toyotas langsigtede mål om nul CO2 fra alle koncernens nye biler senest i 2050 på verdensplan og i 2035 i Europa.
Som led i udrulningen af flere og flere nulemissionskøretøjer starter Toyota nu udviklingen af en brintbaseret udgave af koncernens legendariske pickup, Hilux. Den brintbaserede Hilux skal udstyres med anden generation brintteknologi, som man i forvejen kender fra den nyeste generation af brintbilen Mirai, der blev introduceret i fjor.
Brint er særligt velegnet til tung transport som busser og lastbiler samt til køretøjer, der har et stort kørselsbehov og vil undgå længere pauser som fx taxier. Det tager under fem minutter at tanke en brintbil fuldt op, hvorefter der typisk er op til 650 kilometers rækkevidde. Det nyder de over 100 brinttaxier i København og 600 brinttaxier i den franske hovedstad Paris godt af.
Potentiale for brintteknologi
Toyota har derudover identificeret et potentiale for brintteknologien i større erhvervskøretøjer som fx Hilux, hvorfor man altså nu tager fat på udviklingen af en brintbaseret udgave af pickup’en, der om noget køretøj er synonym med kvalitet, robusthed, holdbarhed og pålidelighed.
Udviklingen af Hilux på brint er økonomisk støttet gennem non-profit organisationen Advance Propulsion Centre (APC) af den britiske regering. APC faciliterer finansiering til britisk baserede forsknings- og udviklingsprojekter, der udvikler nul- eller lavemissions drivlinjeteknologier.
Det er målet for APC at bygge bro mellem britisk industri og fremtidens teknologiske krav, og derfor leder Toyota i Storbritanien projektet sammen med andre højtuddannede, britisk baserede tekniske ingeniørpartnere som Ricardo, ETL, D2H og Thatcham Research i et nyoprettet konsortium tæt assisteret af eksperter fra forsknings- og udviklingsafdelingen hos Toyota Motor Europe i Bruxelles.
Denne assistance fra Bruxelles skal hjælpe med at opbygge det britiske teams egen ekspertise til at udvikle næste generation brint.
Prototypen af den brintbaserede Hilux skal produceres på Toyotas fabrik i Burnaston i England i løbet af 2023. Samme fabrik producerer i forvejen verdens mest populære bilmodel, Corolla, til det europæiske marked.
”England er et af de vigtigste markeder for pickup’er og også et vigtigt marked for Toyota. Med støtten får vi en kæmpe mulighed for at udvikle en nulemissions løsning i et kritisk markedssegment. Vi vil gerne takke den britiske regering for den økonomiske støtte, som muliggør udviklingen af en brændselscelledrevet drivlinje til Toyota Hilux, hvilket understøtter vores ambition om at blive CO2-neutrale,” siger Matt Harrison, der er adm. direktør hos Toyota Motor Europe.