Toyota tester brintdrevet GR Corolla på Le Mans
Toyota sætter op til den kommende 100-års jubilæumsudgave af det legendariske 24-timers løb på Le Mans i Frankrig fuld fokus på koncernens arbejde med at blive CO2-neutral. Det sker både gennem forskellige udstillinger i og uden for tilskuerområdet i dagene op til og under løbet og med en decideret demonstrations-testkørsel af den brintdrevne GR Corolla H2 Concept racerbil på selve Le Mans-banen.
Der skal et samspil af flere teknologier til for at løse den grønne omstilling i transportsektoren og reducere CO2 hurtigst mulig på mest optimal vis. Derfor udvikler Toyota flere forskellige teknologier for at støtte kunder over hele verden på deres individuelle rejse mod det ultimative mål om nulemissioner fra nye køretøjer.
Toyota vil udbrede dette budskab til de 300.000 tilskuere, der har været heldige at få billet til den nu totalt udsolgte 100-års jubilæumsudgave af 24-timers løbet på Le Mans.
Budskabet om Toyotas multiteknologiske tilgang skal bl.a. foldes ud med en demonstrations-testkørsel af den brintdrevne GR Corolla H2 Concept racerbil på den 16,626 km lange Circuit de la Sarthe – bedre kendt som banen det legendariske 24-timers løb på Le Mans køres på. Kørslen finder sted om lørdagen kl.12:20 – kun godt tre timer inden starten på hovedløbet går.
Brint i forbrændingsmotor
GR Corolla H2 Concept er udstyret med en forbrændingsmotor, der drives af brint, og deltager i forvejen i den japanske motorløbsserie, Super Taikyu, som led i mobilitetgigantens bestræbelser på at udvikle og forbedre biler og teknologi til almindelige mennesker gennem deltagelse i motorsport.
Bilen kører på gasformig brint, der både giver samme lyde og fornemmelser som helt traditionelle racerbiler. Forskellen er, at den brintdrevne racerbil kan bryste sig af stort set ingen emissioner fra udstødningen.
Fra onsdag 7. juni og til og med 24-timers løbets afgørelse søndag 11. juni om eftermiddagen vil Toyota desuden have forskellige udstillinger for motorsportsfans på banen – dels for at vise koncernens bud på forskellige veje mod et CO2-neutralt samfund og dels for at se tilbage på et århundrede med Le Mans, hvor Toyota gennem hård konkurrence har forfinet teknologien i sine racerbiler fra år til år.
Udstilling af fem vinderbiler
Uden for selve baneområdet, på Le Mans 24 Hours museet, udstiller Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, allerede fra 1. juni og frem til 2. juli sine fem vindende Le Mans-hybridracerbiler fra perioden 2018 til og med 2022. Det sker som led i 100-års jubilæumsfestlighederne arrangeret af organisationen bag 24-timers løbet på Le Mans, Automobile Club de l'Ouest (ACO).
De tre TS050 HYBRID og to GR010 HYBRID racerbiler er bevaret i deres originale stand fra slutningen af deres respektive løb, og det vil være første gang, at de fem forskellige Le Mans-vinderbiler optræder sammen.
24-timers løbet på Le Mans starter lørdag 11. juni kl.16:00 og slutter – ja, præcis 24 timer senere. Toyota deltager med to