Toyota tester ny brintbil i Europa
Toyota har for første gang på offentlige europæiske veje testet sin nye brintdrevne rallybil med navnet GR Yaris H2, hvor H2 er den kemiske formel for brint. Rallybilen, der stadig er under udvikling, blev testet under sæsonens niende VM-rally i Ypres i det vestlige Belgien. Føreren bag rattet var selveste Akio Toyoda, der er øverste chef for Toyota på globalt plan og samtidig inkarneret racerkører. Med styrthjelm, køredragt og kørehandsker på går Toyota-bossen under navnet Morizo.
Tirsdag den 23. august 2022
Toyota mener, at der skal flere forskellige teknologier til for at løse den grønne omstilling på mest optimal vis. En af teknologierne er brint, og i Danmark markedsfører Toyota både brintbilen Mirai, der betyder fremtid på japansk, og brintbussen H2.City Gold. De brintdrevne køretøjers eneste udledning under kørslen er vand.
Men det er ikke kun køretøjer på almindelig vej, der skal gøres grønnere. Den japanske mobilitetsgigant arbejder også på at reducere emissioner i motorsport og har derfor udviklet en konceptbil af koncernens anmelderroste og prisvindende miniracer, GR Yaris, med brintdrevet forbrændingsmotor. Brint-raketten GR Yaris H2 fik for første gang europæisk jord under hjulene på offentlig vej, da den kørte som demonstrationsbil i weekenden under niende afdeling af VM-rallyserien i Belgien.
Bag rattet sad øverste chef for Toyota, Akio Toyoda, også kendt som Morizo, der er hans alias, når han trækker i køredragt, styrthjelm og kørehandsker. Ved hans side som co-driver sørgede den tidligere finske Toyota-rallykører og firedobbelte verdensmester, Juha Kankkunen, for at guide Toyota-bossen.
Smalle markveje
Den brintdrevne GR Yaris H2 fik særlig tilladelse til at køre en af tidsprøverne på andendagen af det belgiske rally. Den 15 km lange prøve løb ad smalle markveje og mellem huse og gjorde det ekstra udfordrende for selv de professionelle rallykørere. GR Yaris H2 fik lov til at køre strækningen lige inden den normale safety car, der altid gennemkører prøverne, før de professionelle starter.
Selv om Morizo aldrig havde kørt på de smalle veje før og heller ikke havde haft mulighed for at inspicere dem inden, kunne han med guidance fra sin finske co-driver manøvrere den brintdrevne GR Yaris H2 gennem de glatte og konstant skiftende underlag og gennemføre uden nogen utilsigtede hændelser.
"Jeg er taknemmelig over, at Juha lod mig køre. Han guidede mig synkront med min kørsel, så jeg følte mig tryg. Vejene var svære – ikke kun glatte, men også smalle, og deres overflader ændrede sig fra det ene øjeblik til det andet. Kørslen med den brintdrevne motor gjorde, at vi fik mulighed for at fremhæve potentialet for brint som en af løsningerne på at opnå CO2-neutralitet," sagde Akio Toyoda efter demonstrationskørslen.
"Akios kørsel var fantastisk. Og brintmotoren leverede et solidt drejningsmoment og adskilte sig ikke fra en benzinmotor. Men fordi den har nul CO2-udledning, tror jeg, at brintmotorer vil blive en af mulighederne for at opnå en CO2-neutral verden – ikke kun i motorsporten, men også blandt helt normale hverdagsbiler," udtaler Juha Kankkunen.
GR Yaris H2 deler mange fællestræk med Toyotas brintdrevne flagskib, Toyota Mirai, og lukrerer på samme form for brint og brinttank såvel som påfyldningsproces, som man finder i Mirai. Men derfra stopper ligheden.
For mens Mirai opnår fremdrift via en kemisk reaktion i en såkaldt brændselscelle, der omdanner ilt fra luften og brint fra tanken til strøm, gør GR Yaris H2 brug af en helt ny type forbrændingsmotor. Resultatet er et minimum af udledning endda uden at gå på kompromis med minirakettens i forvejen sportslige kendetegn og præstationer.