Toyota udvider 10 års garanti med ekstra 25.000 km
Toyota udvidede for præcis et år siden trygheden for sine kunder gennem konceptet Toyota Relax. Her blev det muligt at få op til ti års serviceaktiveret garanti på sin brugte Toyota ved at få serviceret sin bil på et autoriseret Toyota-værksted. Nu udvider Toyota endnu engang trygheden for kunderne og forlænger garantidækningen med ekstra 25.000 km til 185.000 km gældende fra årsskiftet.
Lige siden Toyota lancerede konceptet Toyota Relax for et år siden, har man som ejer af en Toyota kunnet få opretholdt garantien på sin bil i op til ti år eller 160.000 km. Det eneste krav for at fastholde eller aktivere den op til ti år lange garanti er at få serviceret sin bil på et autoriseret Toyota-værksted.
Fra årsskiftet udvider Toyota så garantidækningen med ekstra 25.000 km, så den serviceaktiverede garanti gælder op til ti år eller 185.000 km. Dermed styrker Toyota garantikonceptet, der skal være med til at give Toyota-bilejere den størst mulige tryghed i ejerskabet.
”Vi har nu et års erfaringer med Toyota Relax og kan se, at vores ekstra omkostninger ved at tilbyde konceptet ikke er steget lige så meget, som vi havde forventet. Derfor øger vi nu dækningen med ekstra 25.000 km til glæde for de Toyota-bilejere, der kører endnu mere,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
Flere lægger vejen forbi
Toyota har i dag over 100.000 loyale værkstedskunder i Danmark og med udvidelsen af den serviceaktiverede garanti til ti år og 185.000 km forventer man, at andelen af kunder, der lægger vejen forbi et autoriseret Toyota-værksted for at få serviceret deres bil, vil stige betydeligt.
”Vi forventer at to ud af tre af vores værkstedskunder vil vælge at få serviceret deres bil,” vurderer Anders Tystrup.
Toyota har fået lavet en kvalitativ undersøgelse blandt sine værkstedskunder. Her svarer ti ud af ti kunder med Toyota Relax, at de oplever en ekstra økonomisk tryghed ved konceptet, og at de er glade for at kende deres fremtidige økonomi. Samtidig svarer otte ud af ti, at de opfatter overordnet konceptet som værdifuldt og som noget, der beviser kvaliteten af bilen.
”Med vores serviceaktiverede garanti, Toyota Relax, sørger vi for at holde hånden under Toyota-bilejerne. Det er vigtigt for os at sikre, at ingen bilejere skal frygte at blive ladt i stikken, hvis uheldet skulle være ude, og bilen pludselig ikke kan køre mere. Derfor er det også glædeligt at se, at det er netop den oplevelse, at kunderne med Toyota Relax fremhæver,” forklarer pressechef Anders Tystrup.
Udvider bilejernes tryghed
I mange år har Toyota tilbudt et af bilbranchens bedste garantiprodukter med tre års fabriksgaranti på nye biler, fem års garanti på hybridkomponenter og op til ti års tryghed på hybridbatteriet. Men med Toyota Relax har Toyota – og i øvrigt også koncernens luksusmærke Lexus – udvidet alle Toyota- og Lexus-bilejernes tryghed ved at tilbyde helt op til ti års serviceaktiveret garanti eller 185.000 km gældende fra årsskiftet.
Serviceintervallerne hos Toyota og Lexus er typisk ét år eller 15.000 km, alt efter hvad der kommer først. Hidtil har det udløst et års vejhjælp uden meromkostning, når man har fået serviceret sin bil på et autoriseret Toyota- eller Lexus-værksted. Men nu får man altså ikke blot vejhjælp med uden meromkostning. Man får også forlænget den serviceaktiverede garanti i et år eller 15.000 km, alt efter hvad der kommer først – uden at skulle betale ekstra.
Det er endda ikke kun nye biler, der kan opnå de op til ti års serviceaktiveret garanti hos Toyota og Lexus. Også mærkernes brugte biler, der ikke længere er omfattet af fabriksgaranti, og som måske endda heller ikke har overholdt service-intervallerne eller fået lavet service andre steder end hos Toyota.
Alle disse biler vil med et enkelt serviceeftersyn på et autoriseret Toyota- eller Lexus-værksted kunne få aktiveret garantien uanset bilens tidligere ejerskab, servicehistorik, eller om bilen er fx fire, syv eller ni år gammel, så længe bilen har kørt under 185.000 km og er under ti år gammel.
Dækker bredt
Toyota Relax dækker stort set ligeså bredt som fabriksgarantien og som udgangspunkt alt det, der får bilen til at køre. Til gengæld dækker den ikke service- og sliddele, der er de dele, som naturligt bliver slidt ved kørsel og brug, og som bliver holdt ved lige og udskiftet under de årlige serviceeftersyn.
Et eksempel er bremserne. Bremser består af ABS kontrolenhed, ABS-komponenter, hastighedssensorer, bremseforstærker, bremserør, bremsekalibre, bremseskiver, bremsetromler, forbindelser, begrænserventil, bremsehovedcylinder, bremsevæskebeholder, hjulcylindre, vakuumpumpe og bremseklodser.
Alt det er dækket af Toyota Relax – undtagen bremseklodser og bremseskriver. De bliver løbende udskiftet efter behov ved serviceeftersyn, og det er en udgift, man selv afholder – præcis som man gør med fx sprinklervæske og motorolie. Sker der noget med de øvrige dele af bremserne, vil de være dækket af Toyota Relax i op til ti år.
Toyota har udregnet en top-10 over de dyreste reparationer på en bil. Her ligger udskiftning af motor som en af de dyreste reparationer, der gennemsnitligt koster ca. 60.000 kr., og reparation af gearkassen, der gennemsnitligt koster ca. 25.000 kr. Hver eneste af de ti dyreste potentielle reparationer er dækket af Toyota Relax inkl. motorudskiftning og reparation af gearkassen.