Toyota viser vision for endnu skarpere C-HR
Crossoveren Toyota C-HR er siden introduktionen i 2017 blevet anerkendt for sit banebrydende design, sin unikke identitet og som en bil, der ikke er bange for at skille sig ud. Toyota løfter nu sløret for visionen om, hvordan man vil hæve barren for den ikoniske C-HR og gøre den endnu skarpere og modigere. Samtidig bekræfter Toyota, at den nye C-HR kommer som både hybrid og plug-in hybrid.
Hvordan tager man en i forvejen skarpt slebet diamant og gør endnu skarpere og markant? Og hvordan tilfører man på ny forbløffelse og glæde til dem, der allerede har kastet deres kærlighed på det frække, provokerende og sjove?
Den massive udfordring blev både ingeniører og designere hos Toyota stillet over for, da de skulle starte udviklingen af en helt ny generation af den ikoniske crossover, Toyota C-HR. Resultatet er nu klar i skikkelse af konceptbilen Toyota C-HR Prologue, der netop formår at rumme alt dette og mere til.
Den nuværende C-HR blev til på Toyotas europæiske designcenter, ED2, i Nice i Sydfrankrig, hvor den danske bildesigner Stephan Rasmussen havde en finger med i spillet på det udvendige design. Samme designcenter står også bag den nye Toyota C-HR Prologue.
"Vores mission var at grave dybt, at gå længere, end vi nogensinde havde gjort før. Vi ser virkelig frem til at levere vores nye Toyota C-HR,” siger designdirektør Lance Scott hos Toyota European Design Development (ED2).
Tro mod sit DNA
Når man kaster blikket på konceptbilen Toyota C-HR Prologue er det tydeligt at se, at bilen er tro mod sit originale DNA. Men samtidig er det også tydeligt, at der er tilføjet noget ekstra til den kommende generation.
Designet er stadig modigt, måske endda polariserende, hvilket er et helt bevidst træk fra Toyota-designerne, der beskriver konceptbilens udtryk som frækkere og mere sofistikeret. De større hjul, der er flyttet længere ud mod hjørnerne af bilen og dermed giver korte udhæng for og bag, får C-HR Prologue til at syne robust, i god balance og med et fast vejgreb.
Toyota C-HR Prologue giver afkald på statiske designlinjer for at kunne udtrykke en subtilt skiftende bevægelse fra skarp til flydende. Præcist organisk formsprog udviklet ud fra to tilsyneladende modsatrettede værdier får overfladerne til at skifte form og nærmest flyde. Kontrasten mellem flydende og skarphed når derved et niveau, der ikke er set før, og er med til på én gang at gøre C-HR Prologue ekseptionelt modernistisk og alligevel stadig med et menneskeligt præg.
Hammerhaj-design
Hammerhajs frontdesignet er en del af en 3D-arkitektur med sammenlåste former og en skarp lyssignatur. Grillåbningerne er gjort mindre, mens slanke lygter fremhæver bilens højteknologiske identitet. Det har været designernes tanke at give C-HR Prologue et udseende, der peger fremad og er lige så skarpt og gennemtrængende som en haj.
Det har fra introduktionen i 2017 været muligt at vælge C-HR med en to-farvet bitone lakering. Den nye konceptbil C-HR Prologue går også på dette punkt et skridt videre og er designet til at skille sig ud med en tre-farvet mulighed bestående af en svovl-gullig farve, sølvmetal og kulsort.
Toyotas ambition er at reducere CO2 mest muligt på hurtigst mulig vis, hvilket betyder, at man også udvider tilbuddet af elektrificering af den nye C-HR. Her vil det nemlig blive muligt at vælge mellem en hybridudgave med Toyotas helt nye femte generation hybridteknologi og en plug-in hybridudgave, som har et større batteri, kan lades op med stik og dermed kører endnu længere på ren el.
Det er endnu ikke offentliggjort, hvornår en produktionsklar udgave af den nye Toyota C-HR bliver afsløret.