Toyota Yaris får opfriskning og ny hybridmotor
Toyota fornyer sin populære model, Yaris, der blev kåret til Årets Bil i Europa 2021. Det sker bl.a. med en ekstra, helt ny og kraftigere hybridmotor, så det fremover bliver muligt at vælge mellem en 1.5-liters hybrid med enten 116 hk eller 130 hk. Derudover får den opfriskede Yaris digital instrumentering og den seneste generation af Toyota Safety Sense 3 med flere nye avancerede sikkerhedssystemer.
Da Toyota tilbage i 1999 introducerede modellen Yaris, kunne få have forudset den kompakte bils store succes i årene efter. I dag snart 25 år og over 10 mio. solgte biler senere, har Yaris-modellens popularitet aldrig været større. Det blev senest understreget, da Yaris i fjor blev den bedst sælgende Toyota-model i Europa og desuden placerede sig i top-5 blandt de mest populære personbilmodeller på det danske marked.
Til trods for Yaris’ popularitet gør Toyota nu klar til at fornye modellen. Det sker bl.a. ved at føje en ekstra, ny og kraftigere hybridmotor til modelprogrammet. Den nye hybridmotor er en trecylindret 1.5-liters ligesom den nuværende, men får 130 hk og et hele 30 procent højere maksimalt drejningsmoment på 185 Nm i forhold til den mindre 1.5-liters hybridmotor med 116 hk og 141 Nm.
Det betyder alt andet lige en hurtigere acceleration fra 0 til 100 km/t. og måske endnu vigtigere også ved overhalinger i fart. Der er skåret et halvt sekund af accelerationstiden fra 0 til 100 km/t., som med den nye hybridmotor tager 9,2 sekunder, mens accelerationen fra 80 til 120 km/t. ligeledes er reduceret. Det lyder måske ikke er meget, men føles mærkbart hurtigere bag rattet.
Stærkere og mere dynamisk
Højere effekt er blot en del af historien med den nye og kraftigere hybridmotor til Yaris. Den afgørende forskel ligger i, hvordan føreren oplever bilens ydeevne. Og med det øgede drejningsmoment føles bilen både stærkere, mere responsiv og mere dynamisk.
Med tilføjelsen af en ekstra hybridmotor til Yaris får man altså mulighed for at vælge mellem den veletablerede Yaris hybrid-drivlinje, ”Hybrid 115”, med klassens bedste brændstoføkonomi, og den helt nye hybridmotor, ”Hybrid 130”, der leverer højere ydeevne og samtidig stadig en af klassens bedste brændstoføkonomier.
Toyota er endnu ikke klar med alle detaljer om udstyr i den kommende Yaris, men man løfter dog sløret for, at de to topudstyrsudgaver får navnet Premiere Edition og GR Sport. De vil udelukkende kunne fås med ”Hybrid 130” motoren.
Inde bag rattet vil man med et kig rundt i kabinen også opleve en betydelig forbedring. Den opfriskede Yaris får nemlig også ny digital instrumentering med enten et 7” eller et størrelsesmæssigt klasseledende 12,3” display direkte foran føreren, hvor vigtige køreinformationer bliver vist. Multimediesystemets touch skærm bliver enten 9” eller 10,5” alt efter hvilken udstyrsudgave, man vælger.
Integreret navigation
Toyota Smart Connect multimediesystemet er også nyt i Yaris og har en mere intuitiv og reaktiv brugergrænseflade med cloud-baseret navigation som standard. Man vil altid være tilsluttet via bilens indbyggede datakommunikationsenhed, hvilket sikrer, at man løbende holdes opdateret med nyeste trafikinformation om ulykker, kø og eventuelle forsinkelser på ens rute.
Derudover rummer systemet stemmegenkendelse med stemmeagenten ”Hey Toyota”, der reagerer på mere naturlige former for tale. For eksempel skal man blot sige "Hey Toyota, jeg er fryser", hvorefter systemet automatisk skruer op for temperaturen på klimaanlægget.
Det er blevet endnu lettere at integrere sin smartphone med bilens multimediesystem med muligheden for trådløs tilslutning ved hjælp af både Apple CarPlay og Android Auto. Opdateringer og tilføjelse af nye funktioner sker desuden ”over-the-air” uden at skulle forbi sin Toyota-forhandler.
Det gør sig også gældende for bilens sikkerhedssystemer, der ligeledes kan opdateres og med tiden udbygges ”over-the-air”. Den nye Yaris er som standard udstyret med Toyota T-Mate med den seneste generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense 3, der rummer flere nye avancerede førerassistentsystemer, som enten ikke kan fås til konkurrerende bilmodeller, eller som koster ekstra. I Yaris er de dog altid en del af standardudstyret.
Nyt kamera og ny radar
Den nye Yaris er udstyret med et nyt kamera og en ny radar med længere og bredere rækkevidde end før, hvilket øger systemets evne til at forudse og forhindre potentielle ulykker. Den automatiske nødbremse kan fx nu opdage og mindske risikoen for en eventuel kollision med en modkørende, ligesom endnu flere typer af trafikanter med den seneste udgave af Toyota Safety Sense kan genkendes, herunder fodgængere, cyklister og nu også motorcykler.
Vejkrydsassistenten, der debuterede i den nuværende Yaris i 2020, er også blevet forbedret og monitorerer bredere og identificerer nærgående trafik på tværs af to vejbaner, samt krydsende cyklister og køretøjer, der skærer ind fra siden i et vejkryds. Toyota Safety Sense-pakken rummer også en accelerationsbegrænser, der griber ind for at bremse enhver pludselig acceleration, når den registrerer risikoen for en kollision med et forankørende køretøj.
Sikkerhedspakken byder også på en proaktiv køreassistent, der er designet til at hjælpe med at undgå velkendte ulykkessituationer ved lav hastighed. Deceleration-assistenten sørger for at sænke farten på jævn vis, når føreren nærmer sig et langsommere, forankørende køretøj og slipper foden fra speederen, mens en styreassistent genkender vejsving og justerer automatisk styrekraften for at hjælpe føreren med et jævnt og stabilt sving.
Det er blot nogle af de nye funktioner, ligesom flere allerede eksisterende sikkerhedsfunktioner er blevet videreudviklet og gjort endnu bedre herunder bl.a. den adaptive fartpilot, som reagerer hurtigere og fungerer mere naturligt end nogensinde før. Når et andet køretøj bevæger sig ind i Yaris’ vognbane, sker decelerationen fx mere gradvist.
Digital nøgle
Det endnu højere sikkerhedsniveau i Yaris, to forskellige hybridmotorer og digitaliseringen af instrumenterne i kabinen toppes med muligheden for en digital nøgle. Her kommer Toyotas gratis app, MyT, i spil. Fem brugere kan nemlig få adgang til at benytte deres smartphone som nøgle til bilen. Derved kræver det altså ikke en fysisk nøgle længere at låse døren op og starte bilen, men blot at man har sin smartphone med MyT-app’en og den digitale nøgle til bilen installeret.
I forvejen er det muligt at fjernstyre låsen, klimaanlægget og tænde haveriblinket med MyT-app’en, uanset hvor du befinder dig – bare du har mobilsignal på telefonen.
Der er endnu ingen oplysninger om, hvornår de første udgaver af den opfriskede Yaris triller ud på vejene i Danmark. Toyota forventer dog at åbne for onlinereservationer senere på året.