Biler med automatgear

Skal din næste bil have automatgear? Hos Via Biler har vi et stort udvalg af forskellige modeller, som du kan få med automatgear. Nederst på siden giver vi dig her en komplet oversigt over, hvad det vil sige at køre i en bil med automatgear, og hvordan det fungerer i praksis.

Grundlæggende så er der tale om en bil med en bestemt type gearkasse, hvor du ikke behøver skifte gear manuelt, da der automatisk skiftes tandhjulsgearing, mens bilen er i bevægelse.

Se vores store udvalg af biler med automatgear herunder.


Lær at køre – helt automatisk

Når man skal lære at køre med automatgear, er det værd at vide, at gearet har forskellige funktioner og indstillinger, der kan meget andet end blot at få bilen til at køre frem og tilbage. Derfor kræver det også lidt tilvænning at lære at køre med automatgear. Det vigtigste du skal vide er, at din venstre fod skal holdes i hvile under hele køreturen. Du må kun bruge din højre fod – til trods for, at det kan være svært at holde den venstre fod fra bremsen.

I biler med automatgear, er der kun to pedaler; en speeder til højre og en bremse til venstre. Normalt finder du koblingen i venstre side, men den slipper du helt for i en bil med automatgear. Her er kun plads til bremse og speeder.

 

Hvordan fungerer det egentlig?

P, R, N, D og B er ikke bare tilfældige bogstaver - her er der nemlig tale om fem forskellige indstillinger af dit automatgear.

  • P står for Park – på dansk parkering. Når du har sat gearet i P, kan bilen ikke trille. Forlader du bilen uden at have sat gearet i P, vil bilen sandsynligvis begynde at bippe, eller også kan du ikke fjerne bilnøglen. P kan sammenlignes med håndbremsen.

  • Når du sætter bilen i R, eller ’reverse’, gør du bilen klar til at bakke – her er altså tale om et godt og gammeldags bakgear - bare uden bekymringerne om koblingspunktet. Er du en af de heldige, der har en bil med bakkamera, så bliver det også tændt automatisk.

  • N eller 'neutral' oversættes til frigear, og her har du mulighed for at skubbe til bilen og få den til at trille.

  • Nu bliver det sjovt. D står nemlig for ’drive’ og sikrer dig fremdrift. I hybridbiler med automatgear har D samtidig den funktion, at den efterlader energi til at bilens elmotor kan lade op, samtidig med at du kører.

  • Den sidste funktion - nemlig B - finder vi ikke nødvendigvis i alle biler – men den er stadig værd at bide mærke i. Kort og godt giver B dig mulighed for at motorbremse. For de mere eller mindre bilkyndige, kan vi fortælle, at det er den teknik, hvor man slipper gaspedalen og lader bilen forblive i gear (og evt. går ned i stadigt lavere gear) for at bremse bilen, i stedet for blot at bruge bremsepedalen. I en bil med automatgear sørger bilen selvfølgelig selv for at nedjustere gearene.

Rigtig god tur!